26.2.21

Ετήσια έκθεση της Κομισιόν για την Εκπαίδευση 2020

Η ετήσια έκθεση για την Εκπαίδευση στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ, που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Κομισιόν) με επικαιροποιημένα ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία παρουσιάζει και αξιολογεί τα κυριότερα πρόσφατα και τρέχοντα μέτρα πολιτικής σε κάθε κράτος μέλος της ΕΕ. Από την έκθεση για την Ελλάδα και ειδικότερα για τα ζητήματα ένταξης προσφύγων μαθητών στην τυπική εκπαίδευση της Ελλάδας, που αφορούν την ομάδα μας, προκύπτει μια δραματική επιδείνωση της πρόωρης σχολικής εγκατάλειψης.

Η πρόωρη σχολική εγκατάλειψη στην Ελλάδα γενικά μειώθηκε λίγο ακόμη το 2019 (έπεσε στο 4,1% από το 4,7% του 2018), όπως μειώθηκε και ο μέσος όρος της ΕΕ (έπεσε στο 10,2% από το 10,6% του 2018).

Όμως το ποσοστό της πρόωρης εγκατάλειψης των ξένων στην Ελλάδα εκτινάχθηκε απότομα στο 26,9% (από το 17,9% του 2018 ). Παρατηρούμε ότι, ενώ το ποσοστό σχολικής εγκατάλειψης των ξένων μαθητών ήταν ήδη το 2018 πολύ ψηλό (υπερτετραπλάσιο) σε σχέση με το αντίστοιχο ποσοστό εγκατάλειψης των γηγενών, μέσα σ' ένα χρόνο μόνο το 2019 το ποσοστό αυτό σχεδόν επταπλασιάστηκε.

Αντίστοιχα στην ΕΕ κατά μέσο όρο το ποσοστό εγκατάλειψης των ξένων παραμένει περίπου διπλάσιο από εκείνο των γηγενών. Ωστόσο και στην ΕΕ παρατηρούμε μια μικρή αλλά χαρακτηριστική αύξηση του ποσοστού σχολικής εγκατάλειψης των ξένων στα έτη 2018 (20,2%) και 2019 (22,2%). Πρέπει να σημειωθεί ότι στα ποσοστά αυτά συνυπολογίζονται η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου και της κατάρτισης σε ηλικίες 18-24 ετών.

Στην έκθεση επισημαίνονται οι αδυναμίες της σχολικής ένταξης των μετακινούμενων παιδιών, καθώς και οι συνέπειες της επιβολής της τηλεκπαίδευσης. Από τα 10.600 παιδιά που παραμένουν στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, περίπου 400 μόνο κατόρθωσαν να πάνε στο σχολείο. Σύμφωνα με την έκθεση, κατά τη διάρκεια του lockdown παρατηρήθηκε διακοπή της σχολικής φοίτησης λόγω αδυναμίας σύνδεσης στις ψηφιακές τάξεις, λόγω των ανεπαρκειών της ελληνικής εκπαιδευτικής πλατφόρμας, αλλά και λόγω των άθλιων συνθηκών διαβίωσης. Η έκθεση επίσης επισημαίνει το γεγονός, ότι όλοι οι διδάσκοντες που έχουν προσληφθεί για την εκπαίδευση αυτών των παιδιών ως αναπληρωτές, πέρα από τα προσωπικά τους κίνητρα, δεν έχουν ούτε εμπειρία, ούτε επιμόρφωση στην εκπαίδευση προσφύγων ή στη διδασκαλία αλλόγλωσσων μαθητών.

Η εκτόξευση του ποσοστού σχολικής εγκατάλειψης μπορεί να εξηγηθεί από τις παραπάνω αδυναμίες του σχολικού συστήματος σε συνδυασμό με τις συνέπειες της τηλεκπαίδευσης. Ήδη από την περσινή έκθεση είχε επισημανθεί η αύξηση του ποσοστού σχολικής εγκατάλειψης μετά το 2016 (βλ. το σημείωμά μας για την περσινή αντίστοιχη έκθεση της ΕΕ).

Το πλήρες κείμενο των 27 εκθέσεων ανά χώρα σε έναν ενιαίο τόμο στα αγγλικά βρίσκεται εδώ: Education and training monitor 2020

Το κείμενο της έκθεσης για την Ελλάδα στα ελληνικά βρίσκεται εδώ: Έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και κατάρτισης 2020

Το πλήρες κείμενο της αναλυτικής έκθεσης της ΕΕ για την ευρωπαϊκή εκπαίδευση και κατάρτιση βρίσκεται εδώ: Education and training monitor 2020

Στο τρίτο μέρος αυτής της αναλυτικής έκθεσης (από τη σελ. 91 και μετά) βρίσκονται εξαιρετικές προσεγγίσεις για την πολύγλωσση εκπαίδευση στις σχολικές τάξεις, αναλύσεις για τις νέες διδακτικές ανάγκες σε μετακινούμενα παιδιά από διαφορετικές εθνικές και γλωσσικές ομάδες και προτάσεις για τη διαμόρφωση νέου πολυγλωσσικού παιδαγωγικού πλαισίου που να συμπεριλαμβάνει όλους τους εκπαιδευτικούς και όλα τα παιδιά.

No comments:

Post a Comment

Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό στην αξιοπρέπεια των αναγνωστών.
Your comment should respect the readers' human dignity.