Ποιοί είμαστε - About Us



Είμαστε μια ομάδα εθελοντών εν ενεργεία και συνταξιούχων εκπαιδευτικών, που στηρίζει την ένταξη στο δημόσιο σχολείο των ασυνόδευτων ανηλίκων προσφύγων. Πιστεύουμε ότι η θέση κάθε παιδιού είναι μόνο στο σχολείο και θεωρούμε ότι η ένταξή τους στο σχολείο προστατεύει τα ίδια τα παιδιά και ολόκληρη την κοινωνία.

Ξεκινήσαμε τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο του 2018 με καθημερινά μαθήματα στη Δομή Φιλοξενίας στους Ταγαράδες, που προετοίμασαν τους μαθητές για την ένταξή τους στο σχολείο. Στη συνέχεια και μετά την εγγραφή των μαθητών στα σχολεία το Σεπτέμβριο εγκαινιάσαμε το θεσμό της “εκπαιδευτικής αναδοχής”.

Ο “εκπαιδευτικός ανάδοχος” έχει γνώση των συνθηκών της δημόσιας εκπαίδευσης, των διαδικασιών της και του περιεχομένου της.

Κάθε ανάδοχος αναλαμβάνει τη στήριξη τριών - τεσσάρων μαθητών με κύριο στόχο την ενίσχυση της καθημερινής φοίτησης. Για την επιτυχία αυτού του στόχου ο ανάδοχος ασχολείται κατά το δυνατόν με τις αιτίες που προκαλούν την πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου.

Ο ανάδοχος αφιερώνει ένα - δύο απογευματινά δίωρα την εβδομάδα για να συναντά τους μαθητές του.
Στις συναντήσεις ο ανάδοχος βοηθά τους μαθητές του στα μαθήματα, αφουγκράζεται και συζητά όσα μπορούν να του μεταφέρουν από την εμπειρία τους στην σχολική καθημερινότητα. Αυτές οι συναντήσεις - μαθήματα ενισχύουν ταυτόχρονα και την εκμάθηση της γλώσσας.
Η σχέση εμπιστοσύνης που δημιουργείται ανάμεσα στους μαθητές και στον ανάδοχο, καθησυχάζει και ηρεμεί τα παιδιά, προϋπόθεση για την ομαλή φοίτηση, που οδηγεί στην κοινωνική ένταξη και συμβάλλει στην φυσιολογική τους ανάπτυξη.

Επίσης ο ανάδοχος συναντά και ενημερώνεται από τους διδάσκοντες για τις αδυναμίες, αλλά και τις ιδιαιτερότητες των μαθητών του. Έτσι, οι ασυνόδευτοι πρόσφυγες μαθητές αποκτούν ένα υποκατάστατο του γονέα/κηδεμόνα, γεγονός που, μεταξύ των άλλων, αναβαθμίζει την θέση τους μέσα στο σχολείο και μειώνει τις αποστάσεις. Ταυτόχρονα οι διδάσκοντες αισθάνονται ότι αποκτούν έναν επιπλέον συνάδελφο, με τον οποίο μοιράζονται τα προβλήματα αυτών των ιδιαίτερων μαθητών τους.

Οι κύριες δυσκολίες της εκπαιδευτικής αναδοχής σχετίζονται αφενός με την υψηλή κινητικότητα των ασυνόδευτων προσφύγων μέσα στη χώρα ή και προς / από το εξωτερικό και αφετέρου με τις μεγάλες γνωστικές αποκλίσεις ανάμεσά τους.

Η δράση της ομάδας μας απλώνεται ανάλογα με την αύξηση του αριθμού των μελών της. Ήδη σήμερα (Ιανουάριος του 2021) στην περιοχή της Θεσσαλονίκης υποστηρίζουμε τους ξενώνες των Ταγαράδων, της Περιστεράς, της Πυλαίας, της Άνω Πόλης και του Ωραιοκάστρου με προοπτική επέκτασης και στους άλλους ξενώνες του νομού, ενώ ταυτόχρονα μέλη μας σε αρκετά  μέρη της χώρας (Δυτική Μακεδονία, Ήπειρο, Πελοπόννησο) υποστηρίζουν αντίστοιχα ασυνόδευτους μαθητές. Για τους εκπαιδευτικούς που επιθυμούν τη συμμετοχή τους στην ομάδα μας υπάρχει μια φόρμα επικοινωνίας: 

Φόρμα επικοινωνίας (κλίκ και συμπληρώστε τα στοιχεία επικοινωνίας σας)

Το e-mail της ομάδας : RefugEduCare@gmail.com

Είμαστε πρόθυμοι να στηρίξουμε τους εκπαιδευτικούς (ενεργούς ή συνταξιούχους) που επιθυμούν να σχηματίσουν αντίστοιχες τοπικές εθελοντικές ομάδες για την υποστήριξη της σχολικής ένταξης των εφήβων προσφύγων. Αυτοί ως εκπαιδευτικοί ξέρουν τον τρόπο. Ωστόσο εμείς θέτουμε την εμπειρία μας και το υλικό μας στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου.


======================================================


ΚΟΙΝΕΣ ΠΑΡΑΔΟΧΕΣ
    1. Είμαστε εθελοντική ομάδα για την υποστήριξη της σχολικής φοίτησης παιδιών με δυσκολίες ένταξης στην τυπική εκπαίδευση. Η  ομάδα - στόχος που προσεγγίσαμε πρώτη ήταν οι Ασυνόδευτοι Ανήλικοι αιτούντες άσυλο, λόγω του υψηλού κινδύνου σχολικής εγκατάλειψης.
    2. Τελικός σκοπός μας είναι η ομαλή και ισότιμη ένταξη των παιδιών μας στην κοινωνία. Θεωρούμε την ένταξη στην τυπική εκπαίδευση ως την καταλληλότερη αρχική πύλη στο δρόμο προς το τελικό αποτέλεσμα της κοινωνικής ένταξης.
    3. Κάνουμε συναντήσεις με τους μαθητές μας μια έως δύο φορές την εβδομάδα, όπου κάνουμε μάθημα της ειδικότητάς μας ή ό,τι άλλο θεωρούμε ότι θα βοηθήσει το παιδί να ενταχθεί  στην τυπική εκπαίδευση.  Φροντίζουμε οι συναντήσεις να γίνονται σε μέρες και ώρες που δε θα εμποδίζουν τη φοίτηση των παιδιών στην τυπική εκπαίδευση. Συνήθως οι συναντήσεις γίνονται στους ξενώνες, ενώ προσπαθούμε να βρούμε και εναλλακτικούς χώρους, ευνοϊκότερους για την ένταξη (πχ σχολεία).
    4. Γινόμαστε άτυπα μέλη της ευρύτερης οικογένειας της Δομής Φιλοξενίας Ανήλικων Προσφύγων κι επομένως συνυπεύθυνοι για την τήρηση της ιδιωτικότητας σε θέματα που θεωρούνται “οικογενειακά”. Σεβόμαστε τους εργαζόμενους και συνεργαζόμαστε μαζί τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Ανταλλάσσουμε πληροφορίες που αφορούν τη σχολική φοίτηση και ο ρόλος μας είναι καθαρά υποστηρικτικός για τα παιδιά και συμβουλευτικός για τη φοίτησή τους, όταν ζητείται η γνώμη μας. 
    5. Οι Ανάδοχοι κάθε Δομής συναντιούνται τακτικά,  μια φορά το μήνα. Στη συνάντηση αυτή   αλληλοενημερωνόμαστε  σχετικά με την πρόοδο των παιδιών, τα προβλήματα που αντιμετωπίσαμε μέσα στο μήνα, καλές πρακτικές που υιοθετήθηκαν, εξωσχολικά ζητήματα των παιδιών που ενδέχεται να επηρεάζουν τη φοίτησή τους. Επίσης συζητάμε παιδαγωγικά ζητήματα για τα παιδιά που υποστηρίζουμε και προτείνουμε βελτιώσεις στο υπάρχον πρόγραμμα.
    6. Μετά από συνεννόηση και με τη σύμφωνη γνώμη του υπεύθυνου και του εκπαιδευτικού  της Δομής Φιλοξενίας επισκεπτόμαστε τα σχολεία των παιδιών και συζητάμε με τους συναδέλφους μας για την πρόοδο των παιδιών μας, προσφέροντας υποστήριξη τόσο στους συναδέλφους όσο και στο παιδί. Με τον τρόπο αυτό επιχειρούμε να δημιουργήσουμε γέφυρα επικοινωνίας και καλής συνεργασίας μεταξύ του σχολείου και της δομής.
    7. Συζητάμε με τα παιδιά μας για σχολικά θέματα, για δυσκολίες που πιθανώς να συναντούν τόσο στα μαθήματα, όσο και στις σχέσεις με τους συμμαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Προσπαθούμε να στηρίξουμε με κάθε τρόπο το παιδί στη συνέχιση της φοίτησής του εξομαλύνοντας εντάσεις, που είναι δεδομένο ότι προκύπτουν στη σχολική ζωή όλων των παιδιών.
    8. Δημιουργούμε σχέση εμπιστοσύνης με το παιδί σεβόμενοι τα προσωπικά δεδομένα. Αποφεύγουμε τις ερωτήσεις που έχουν σχέση με τις προσωπικές ιστορίες των παιδιών κι εστιάζουμε στο μέλλον, στα όνειρα και στις προσδοκίες τους και τον τρόπο με τον οποίο σκέφτονται να τα πετύχουν.
    9. Διατηρούμε ιστοχώρο / blog, e-mail και googledrive τη διαχείριση των οποίων αναλαμβάνουν κάποια μέλη της ομάδας με τη σύμφωνη γνώμη των υπολοίπων.
    10. Παίρνουμε μέρος σε ομάδες και φορείς με ανάλογο εκπαιδευτικό προσανατολισμό και καταθέτουμε δημόσια τις προτάσεις μας που βασίζονται σε γνώσεις από το πεδίο. Όλο το υλικό που παράγουμε είναι διαθέσιμο ελεύθερα με άδεια χρήσης Public Domain.

3 comments:

  1. Θερμά Συγχαρητήρια για την ιδέα και τη δράση σας!!!

    ReplyDelete
  2. Συγχαρητήρια για την ευαισθησία και το θάρρος σας. Ωστόσο δε μου είναι ξεκάθαρο σε τι χώρους προσφέρετε το έργο σας.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Σας ευχαριστούμε.

      Τα μέλη της ομάδας μας προσφέρουν τη διδακτική τους στήριξη στα ασυνόδευτα παιδιά που μένουν στις δομές φιλοξενίας (στους ξενώνες). Ο κάθε Ανάδοχος Εκπαιδευτικός πηγαίνει στη δομή φιλοξενίας μία με δύο φορές την εβδομάδα, βλέπει τους μαθητές του και τους βοηθάει στα σχολικά μαθήματά τους. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται μια στενή σχέση εμπιστοσύνης και ισχυροποιείται ο δεσμός του παιδιού με το σχολείο. Ταυτόχρονα στον ξενώνα δημιουργείται "σχολικό κλίμα", που ευνοεί την γρήγορη ένταξη ακόμη και των πιό "δύσκολων παιδιών". Ο Ανάδοχος Εκπαιδευτικός επισκέπτεται αραιά και το σχολείο / τα σχολεία των μαθητών του, για να επικοινωνεί με τους διδάσκοντες συναδέλφους τα θέματα και τις ανάγκες των μαθητών.

      Στην περίοδο της πανδημίας το έργο αυτό δυσχεραίνεται σημαντικά. Η χρήση της μάσκας είναι απαραίτητη για τα μαθήματα μέσα στους ξενώνες. Η εξ αποστάσεως εκπαιδευτική στήριξη είναι δύσκολη λόγω έλλειψης των αναγκαίων υποδομών σε υπολογιστές και συνδέσεις στο δίκτυο. Προσπαθούμε για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα κάτω από τις δεδομένες συνθήκες.

      Η ομάδα μας χρειάζεται περισσότερους εθελοντές Αναδόχους Εκπαιδευτικούς. Κάθε νέος εθελοντής είναι ευπρόσδεκτος. Μπορείτε να συμμετέχετε συμπληρώνοντας τη φόρμα συμμετοχής: http://refugeducare.blogspot.com/p/contact.html (πάνω αριστερά στην παρούσα σελίδα).

      Delete

Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό στην αξιοπρέπεια των αναγνωστών.
Your comment should respect the readers' human dignity.